Wednesday 14 August 2013

isu pencabulan hak di Kanada


sejak menendatangani Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat pada tahun 1948, kerajaan Kanada telah cuba untuk membuat sejagat(hak asasi manusia) sebahagian daripada undang-undang Kanada. pada masa ini terdapat empat mekanisme utama di Kanada untuk melindungi hak asasi manusia: 
  1. Piagam Hak dan kebebasan Kanada
  2. Kanada Hak Asasi Manusia Akta
  3. Kanada Hak Asasi Manusia Suruhanjaya
  4. wilayah hak asasi manusia undang-undang
isu hakhak asasi manusia di Kanada telah menarik kontroversi yang ketara berbanding dengan isu-isu hak asasi manusia di negara-negara lain. kebanyakan Kanada percaya negara ini untuk menjadi penyokong kuat dan model positif hak asasi manusia bagi seluruh dunia, sebagai contoh, pada tahun 2005, Kanada menjadi negara keempat di dunia yang menhalalkan perkahwinan sama jantina di seluruh negara dengan penggubalan undang-Akta Perkahwinan Awam.
Kanada tidak perlu berhadapan dengan beberapa isu-isu pencabulan hak asasi manusia yang telah menarik kutukan daripada badan-badan antarabangsa, seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. sebagai contoh, beberapa wilayah masih membenarkan penggunaan sekolah-sekolah agama diasingkan. layanan orang Bangsa-bangsa Pertama Kanada atau Orang Asli Kanada dan kurang upaya juga terus menarik kritikan.




1 comment:

  1. Maklumat yg sangat berguna. baru la tau pasal ni. hihii

    ReplyDelete